Temat: Jak będziemy pracować na zajęciach

podejmiemy tematy trudne, ale interesujące

Narzędzia, instrumenty, programy sieciowe, aplikacje sieciowe znajdą się w polu naszego zainteresowania. Będziemy je oglądać i korzystać z nich.

1. Wybieramy nick name, którym posługujemy się aktywnie na potrzeby zajęć.

2. Jesteśmy na zajęciach, jeżeli nie ma Cię, poinformuj, daj znać, bo są do wykonania zadania

3. Kontaktujemy się na mail uniwersytecki > lub w razie konieczności przez MSTeams (utworzę grupę)

4. Dziennik dostępny z poziomu strony: zaznaczam w nim doręczone prace i oceniam je. Czasem dodaje adnotacje.

CZEGO PRAGNĘ? WSPÓŁPRACY

Wykonamy również kilka znaczących prac z punktu widzenia wiedzy i umiejętności korzystania z narzędzi.

Każdy student zbierze materiał w języku polskim i języku rosyjskim, które będą stanowiły podstawę naszych działań/szczątkowych badań

Tekst 1: PL Korpus snów, dziwnych historii, stachu, koszmarów, wesołych historii i in.

Tekst 2: RU Korpus (tematykę obu korpusów wybierzemy współnie)

Długość tekstów nie mniej, niż 500 znaków

Teksty posłużą nam do utworzenia 2 korpusów, z którymi będziemy pracować w czasie zajęć

OCENA KOŃCOWA:

obecności i udział w zajęciach

terminowe wykonanie prac

Cel:
Doprowadzić studenta/studentkę do takiego etapu, że będzie mógł stosować narzędzia informatyczne do badań lingwistycznych i niektóre z nich tworzyć samodzielnie.

O DANYCH, O DANYCH LINGWISTYCZNYCH JAKO WPROWADZENIE

Simons, Gary F. 1998. The Nature of Linguistic Data and the Requirements of a Computing Enviroment for Linguistic Research. In Using Computers in Linguistics: a practical guide, John M. Lawler and Helen Arister Dry (eds.). London and New York: Routledge


Simons opracował charakterystykę danych lingwistycznych dla potrzeb komputeryzacji. Określił, że narzędzia informatyczne powołane do badań nad językiem muszą być zorientowane na następujące aspekty:

  • Wielojęzyczność danych lingwistycznych
  • Sekwencyjność danych lingwistycznych
  • Hierarchiczność danych lingwistycznych
  • Wielowymiarowość danych lingwistycznych
  • Wysoki stopień sprzężenia danych lingwistycznych
Pogadanka z ilustracjami