Temat: Wartości w Sieci
  • Aksjoligiczny wymiar internetu
  • Preferencje polskich użytkowników sieci w świetle badań
  • Retencja danych (zbieranie informacji o użytkownikach)
  • Komunikacja i zachowania w sieciach społecznościowych (fake-news, fake-post, fake-show cywilizacja)
  • Najpopularniejsze hashtagi - badanie intencji wybranych tagów wartości uniwersalnych

Aksjologiczny wymiar internetu

Zgadzamy się z tym, że Internet jest jednym z najważniejszych osiągnieć cywilizacyjnych ostatnich lat. Należy do najczęściej obecnie używanych mediów informacyjnych, komunikacyjnych i edukacyjnych. Z jednej strony Internet ułatwia dostęp do bogatych, przydatnych w życiu zasobów informacyjnych, z drugiej zaś strony dostarcza informacji bezużytecznych, nieprawdziwych, często szkodliwych.

W relacji człowiek – technika idzie przede wszystkim o to, by człowiek, posługując się coraz doskonalszymi narzędziami, wytworami własnej myśli, nie działał wbrew swoim interesom. Relacja pomiędzy bardzo szybko rozwijającym się internetowym światem bez granic a prawie niezmieniającym się światem wartości, jest dziś fascynującym zagadnieniem i istotnym pytaniem, na które odpowiedzi powinien szukać nie tylko naukowiec, ale także współczesny, refleksyjny, korzystający z usług globalnej sieci człowiek. Jest to jednocześnie pytanie o relację pomiędzy bardzo szybko rozwijającym się światem techniki i technologii, a ewolucyjnie, a więc bardzo wolno zmieniającym się człowiekiem. Styk dwóch, tak silnie różniących się światów nie może przebiegać bezkolizyjnie – rodzi nowe dylematy społeczne.

Ryszard A. Podgórski, aksjologiczny wymiar internetu (na podstawie badań ankietowych), „Media i społeczeństwo”, nr 5/2015, s. 22-34.

Zadanie 1. Odpowiadamy na pytania, kierując się własnym doświadczeniem i wiedzą (Tworzymy naiwne definicje)

Aksjologia — nauka o wartościach w życiu ludzkim

  • Jaka jest wg Państwa najważniejsza funkcja Internetu?
  • Co internet oferuje każdemu z was?

Wartości w życiu człowieka

M. Łobocki "to wszystko, co uchodzi za ważne i cenne dla jednostki i społeczeństwa oraz jest godne pożądania, co łączy się z pozytywnymi przeżyciami i stanowi jednocześnie cel dążeń ludzkich"

D. Dobrowolska "Wartością jest wszystko to, co stanowi przedmiot potrzeb, postaw, dążeń i aspiracji człowieka. Może to być przedmiot materialny, osoba, instytucja, idea, rodzaj działania"

  • Jakie wartości są najważniejsze dla współczesnej ludzkości (uniwersalnie)?
  • Czy znajdujemy je w Internecie na co dzień, czy internet nimi emanuje?

Zadanie 2. W treści artykułu znajdź informację, która pomoże odpowiedzieć na pytania:

  1. Czy Internet jest ważnym elementem życia współczesnego człowieka?
  2. Czy Internet może być́ użytecznym narzędziem kształtującym świat wartości humanistycznych?
  3. Jakie wartości i antywartości preferowane są w Internecie?
 
Retencja danych (zbieranie informacji o użytkownikach)
  • Czym jest „retencja danych”?

Retencja danych telekomunikacyjnych to obowiązkowe, systematyczne gromadzenie i przechowywanie tzw. danych transmisyjnych, czyli informacji o szczegółach wszystkich rodzajów połączeń telekomunikacyjnych w celach związanych z bezpieczeństwem publicznym. Obowiązek wprowadzenia retencji danych telekomunikacyjnych wynika z przepisów Unii Europejskiej. W Polsce dane przechowywane są przez operatorów przez dwa lata i udostępniane bezpłatnie (na koszt operatorów) na żądanie wybranych służb oraz sądu i prokuratury.

W praktyce oznacza to, że operatorzy sieci i dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych muszą przechowywać wszystkie informacje niezbędne do ustalenia kto, kiedy, gdzie, z kim i w jaki sposób połączył się lub próbował połączyć. W przypadku sieci telefonicznych są to takie dane, jak numer telefonu, czas połączenia czy stacja przekaźnikowa, w zasięgu której znajdował się wykonujący i odbierający połączenie. W przypadku Internetu jest to ok. 60 rodzajach śladów elektronicznych, jakie pozostawiają po sobie użytkownicy w różnych miejscach sieci. Dane pozostawiamy z własnej woli i robimy to świadomie.

Co o nas wiedzą systemy operacyjne i sieci społecznościowe?

Nowe projekty państwowe związane z retencją danych (13 stycznia 2023) >

Komunikowanie masowe w sieciach społecznościowych
Informacja ogólna o najpopularniejszych sieciach społecznościowych w Polsce. Dane z dn. 15 stycznia 2022

FB: 17,65 mln
Facebook Messenger: 15,80 mln
YT: 27,20 mln
Instagram: 10,70 mln
TikTok: 7,70 mln
LinkedIn: 4,60 mln
Snapchat: 4,90 mln
Pinterest: 4,23 mln
Twitter: 2,05 mln

  • POWODY KORZYSTANIA WSKAZANE PRZEZ UŻYTKOWNIKÓW
  • pozostawanie w kontakcie z rodziną przyjaciółmi – 53,4% użytkowników,
  • przeglądanie mediów społecznościowych w celu poznawania najnowszych wiadomości – 51,2% użytkowników,
  • spędzanie wolnego czasu – 45,8% użytkowników.

Dane o użytkownikach w Rosji

Rosja posiada vk. alternatywę dla FB (vk na 2022 - 76,9 mln aktywnych użytkowników) i odnoklassniki (nasza klasa, tu pozostali użytkownicy starsi od 45 roku życia, ale to jest 40 mln użytkowników).

Dane o ilości użytkowników za rok 2023 zasięg światowy:

  • FB - ponad 2,8 miliarda użytkowników miesięcznie z czego 1,9 miliarda korzysta z serwisu każdego dnia (Q2 2021, źródło Facebook). (Typ komunikacji: nieformalna, biznesowo-reklamowa, komunikanci - inna rodzinka, koledzy, firmy, platforma);
  • Instagramponad 1.28 miliard aktywnych użytkowników miesięcznie; codziennie 500 milionów aktywnych użytkowników (Typ komunikacji: nieformalna, autopromocja);
  • Twitter - 1.3 miliarda kont na Twitterze, ale tylko 368.4 milionów to aktywni użytkownicy, komunikacja zbliżona do oficjalnej, najczęściej linia władza-dziennikarze-obywatele, autopromocja),
  • TikTok - w czerwcu 2022 roku odnotował 12,87 mln użytkowników, 43,24% zasięgu oraz 18 godzin, 31 minut i 55 sekund średniego czasu korzystania.

To ogromna przestrzeń komunikacyjna, w której mamy do czynienia ze wszystkimi zjawiskami w języku, oraz zjawiskami generowanymi przez środowisko cyfrowe (sztuczna inteligencja: teksty ChatGT, voiceboty i in.), subkultury sieciowe (tworzenie pseudonimów za pomocą znaków z innych kodów, ograniczanie komunikacji w sieciach społecznych, porozumiewanie się słowami kluczami, hashtagami, które były powołane do pełnienia innej funkcji - łączenia wątków, tworzenie fake-newsów, fake-postów, tworzenie fake-show cywilizacji).

FAKE-NEWS i FAKE-POST

FAKE-SHOW - tworzenie super historii

NARCYZM SIECIOWY - KULTURA SIECI

# jb, #bogactwo, #hajs > pobierz plik pdf. Znajduje się w nim analiza pojęcia ukrytego w #bogactwo

Wyniki badania wskazują, że # bogactwo pozwala rekonstruować swój byt za pomocą środków językowych i stylizacji rzeczywistości materialnej w świecie równoległym, poprzez:

  • tworzenie specjalnej aury,
  • autoryzowane wyidealizowanych wizerunków,
  • manifestację marzeń,
  • ukrywanie codziennej egzystencji,
  • w strategiach komunikacji brak reakcji językowych i pozawerbalnych wyrażających refleksję, rozczarowanie, smutek, żal, zatroskanie.
[TagsFinser]: Popatrz na listę najpopularniejszych hashtagów w Instagramie - odrzucamy rok 2020, jego zostawiamy, nas inetersuje "normalne" życie ( wiemy, że tematami roku 2020 były izolacja, covid, korona, virus)

    Oto lista 20 najbardziej popularnych hashtagów:

    #love (1 679 355 418 postów),
    #instagood (1 041 656 881 postów),
    #photooftheday (718 325 246 postów),
    #fashion (728 520 911 postów),
    #beautiful (613 170 060 postów),
    #happy (543 462 855 postów),
    #like4like (506 155 566 postów),
    #cute (530 019 840 postów),
    #tbt (502 741 406 postów),
    #followme (500 381 133 postów),
    #picoftheday (522 280 175 postów),
    #follow (508 813 515 postów),
    #me (405 398 727 postów),
    #art (551 803 228 postów),
    #selfie (405 107 741 postów),
    #instadaily (410 890 976 postów),
    #summer (442 253 270 postów),
    #repost (426 108 916 postów),
    #friends (378 302 228 postów),
    #nature (460 338 870 postów).

Najpopularniejsze polskie hashtagi na Instagramie:

#polishgirl #polishboy #polskadziewczyna #polskichlopak #igerspoland #ourpoland #loves_poland #lubiepolske #vzcopoland #polska #warsaw warsawlife #warsawgirl #warsawboy

Hashtagi do zdjęć jedzenia
#foodporn #food #foodie #foodlovers

Hashtagi do zdjęć związanych z modą
#outfitsociety #streetstyle #streetwear #streetsnaps #ootd #fashion #streetstyle #look

Hashtagi do zdjęć w podróży
#nature #natureporn #travelporn #travel_drops #travel #trip #trekking #adventure #girlwhotravels #girlborntotravel #beautifulplace

Hashtagi ogólne
#instagood #instadaily #photooftheday #instamood #instadaily #instapic #love #instagood #cute

Zadanie 3. Wybierz jeden z hashtagów określających uniwersalne wartości (miłość, rodzina, przyjaźń, wiara, spokój, zdrowie, wolność, mądrość, wiedza, prawda, ojczyzna, polska, honor, tolerancja), sprawdź w Internecie z jakimi wątkami łączy się i jakie intencje wyraża. Pobierz plik, zapisz na pulpicie, wypełnienij tabelę >
Zasady prowadzenia badania:
1. wybierz hashtag, który chcesz przebadać
2. wpisz go do wyszukiwarki, np. #zdrowie
3. znajdź conajmniej 10 postów, w których występuje hashtag
4. każdy z wybranych postów podlinkuj i wstaw do tabeli - poz. 1.
5. skopiuj łańcuch hashtegów i wstaw do tabeli - poz. 2.
6. na podstawie poz. 2. określ intencje komunikacyjne - wpisz w poz. 3.
7. wyciągnij wnioski i zamieść pod tabelą.
Pracę wyślij na mail: aleksandra.klimkiewicz@ug.edu.pl